THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Wednesday, April 15, 2009

Peristiwa Yang Tidak Diduga


Ak menatap muka ku sendiri di depan cermin dan bertanya kpd diri ku, adakah ak layak menjadi insan yang bergelar guru?Adakah ak dpt mendidik anak-anak bangsa mencpai impian yang mereka indam-idamkan selama ini?? Dapatkah ak? Ak sendiri pun tidak tahu. Jadi ak merenung jauh sejauh-jauhnya di dalam benak sanubariku.

Ceritanya bermula begini, pada hari rabu tanggal 15hb April 2009, ak dan rakan-rakan kelas ku pergi menjalani program yang telah diaturkan oleh jabatan kami ke sekolah agama rakyat di suatu tempat yang dirahsiakan. Sebelum ini kami telah datang mengajar di sekolah tersebut. Suasana di sana memang ceria dengan murid-murid amat menghormati guru-guru mereka. Ala, biasala sekolah agam katakan. Hehe...

Seperti biasalah..Kami belum menjadi insan yang bergelar guru lagi. Jadi kami dipecahkan beberapa kumpulan untuk menngajar kumpulan murid-murid yang telah ditetapkan. Ak sgt gembira sbb ak akn berjumpa dengan anak-anak murid kumpulan ak buat kali kedua. Setelah tiba di sana ak pn bersalaman dengan mereka dengan bertanyakan khabar mereka sepanjang mereka di sekolah tersebut.

Pada hari itu, ak akn mengajar subjek Bahasa Melayu tetapi sebelumini ak ajar subjek Bahasa Inggeris. Ala...Tukar-tukar la pulakkn..haha..ak pn mengajar kumpulan tersebut yang terdiri daripada 4 orang murid bersama dengan partner ak iaitu Azzim. Kami pn ajarlah mereka dgn penuh semangat dan ikhlas.

Sewaktu mengajar ak pn syok sampai tak ingat dunia la.Yela, ak pn da bese ngn dieorgkan. Nape nk malu2 plakkan. Masa ajar, pelbagai bahasa utara ak guna. Hang la..kamu la..adikla..panggilan namala..dan mcm2 lagi..Semasa ajar, adala guru-guru yang meronda tgk2 kiteorang ajar.Tapi yang musykilnya ak nie, salah sorang cikgu yang dok ronda2 tu asyik lepak tgk2 ak jer..Minat kat ak ker?Soram eden dongar eh..haha..aka pn ajarla sampai la tamat sesi persekolahan sekolah tuu...

Lepas jer ajar,cikgu yang dok tgk ak ajr tu pn pggl ak ngn partner ak azzim. Sebenarnya cikgu tu dok lepak bkn sbb syok kt ak ato per, rupa-rupanya nk tgr ak supaya jaga pertuturan bahasa semasa mengajar murid-murid. Dier kater penggunaan bahasa utara ak kasar. Dier kate ak xboleh guna hg, hampa dan apa ntah ak da luper. Kenelah ceramah kat c2...dier kate org utarahati lembut n sensitive..xboleh guna hg n hampa. Dier kate ak cm bahasakan diri dieorg engkau dan ak..ak org kl..manela ak tau..ckp sikit da la..xyah nk ceramah setengah jam kt c2..adeh..tp ak bersyukur krn ak dimarahi dgn lembut n baik.cuma ceramah skitjer..haha..tp nie mmg satu peristiwa yang xdiduga oleh ak...sekian..

0 comments: